miercuri, 20 februarie 2013

SIMULAREA EXAMENULUI DE BACALAUREAT - model rezolvare istorie

SIMULAREA EXAMENULUI DE BACALAUREAT
MUNICIPIUL BUCUREÅžTI
Disciplina ISTORIE

Model rezolvare realizat de prof. Corneliu Riegler, C.N.B. „George CoÅŸbuc”

Notă: La unele cerinţe pot exista şi alte exemple de răspunsuri, selecţii de texte sau interpretări istorice decât cele din modelul de faţă care este orientativ.

Subiectul I (30 puncte)

  1. Secolul XII
  2. Maramureş, Teritoriul de la est de Carpaţi
  3. Din sursa A: Leustachius; din sursa B: DragoÅŸ
  4. Sursa A
  5. Cauză: „Pentru a proteja frontiera de est a Regatului ungar ÅŸi a bloca pasurile
(trecătorile) CarpaÅ£ilor Răsăriteni, în eventualitatea unor incursiuni tătare.”
Efect: „zona din vecinătatea trecătorilor a fost organizată sub aspect militar”.

  1. Cele mai importante instituţii centrale ale statului medieval au fost: domnia, biserica, armata, sfatul domnesc, adunarea ţării (boierilor), etc.
Domnia reprezintă instituÅ£ia puterii centrale. Ea coordonează celelalte instituÅ£ii prin domnitor care purta titlul de “Io, mare voievod si domn”. (deci are prerogative religioase, militare ÅŸi civil-administrative).
Particula “Io” nu semnnifică pronumele “Eu”, ci este o prescurtare de la numele bizantin “Ioannes” care înseamnă cel ales de Dumnezeu (“unsul lui Dumnezeu”) (ÃŽn Moldova se folosea ÅŸi expresia “din mila lui Dumnezeu domn”), adică era o formula a monarhiei de drept divin care indica faptul că puterea provine de la Dumnezeu.
Termenul de “voievod” vine din limba slavă = “conducătorul oÅŸtilor” (conducător militar/funcÅ£ia de apărare a ţării). ÃŽn general expresia prescurtată “vodă” îl desemna pe domn (ex. Mircea Vodă, Åžtefan Vodă, etc).
Termenul de “domn” (ÅŸi domnie) vine din limba latină de la dominus = “stăpânul ţării” (conducător civil). Titlul de domnie (vezi titlul lui Micea (1386-1418): “Eu, Io Mircea , mare voievod ÅŸi domn, singur stăpânitor a toata Å¢ara Ungrovlahiei (adică Valahia dinspre Ungaria, adică Å¢ara Româneasca) ÅŸi al parÅ£ilor de peste munÅ£i, încă ÅŸi spre părÅ£ile tătăreÅŸti ÅŸi herÅ£eg al AmlaÅŸului ÅŸi FăgăraÅŸului ÅŸi domn al Banatului Severinului (Å¢ara Severinului) ÅŸi de amândouă părÅ£ile peste toată Podunavia, încă până la Marea cea Mare (adică Dobrogea – Marea Neagră) ÅŸi singur stăpânitor al cetăţii Dârstor (adică Durostor, Dristor sau Silistra azi)”. (Document din anul 1406 de la mănăstirea Tismana)
Succesiunea la tron avea la bază principiul ereditar şi electiv. Din cauza faptului că boierii puteau să aleagă ca domn pe oricare fiu al familiei domnitoare, acest lucru dădea ocazie boierilor să conteste autoritatea domnească şi puterilor străine (Ungaria, Turcia, Polonia) să se amestece în treburile interne. După căderea Ţărilor Române sub vasalitate otomană (sec.XV-XVI) sultanul îşi asumă dreptul de a numi domnitorul. În conducere domnul se sprijinea pe biserică, armată, sfatul domnesc şi adunarea ţării formată din boieri.



Armata era instituÅ£ia care asigura apărarea ţării. Era subordonată direct domnitorului prin prerogativa sa de “mare voievod”. Era formată din oastea cea mică ÅŸi oastea cea mare.
Oastea cea mică era o armată de profesionişti care era bine înarmată şi bine echipată, lupta călare (cavalerie). Formată de boieri (nobili) şi oamenii aduşi de ei luptau călare (având armuri, scuturi, cămaşi cu zale, lance) numara în jur de 12.000 de oameni în Moldova pe timpul lui Ştefan.
Nucleul armatei îl constituia garda domnitorului.
Oastea cea mare cuprindea ÅŸi oastea cea mică la care se adaugau trupele formate din ţărani liberi (numiÅ£i moÅŸneni în Å¢ara Românească ÅŸi răzeÅŸi în Moldova). Foarte rar obligaÅ£iile iobagilor (numiÅ£i rumâni în Å¢ara Românească ÅŸi vecini în Moldova) erau transformate în obligaÅ£ii militare. Oastea cea mare era convocată doar în caz de mare pericol (exemplu în vremea lui Mircea cel Bătrân, Iancu de Hunedoara, Vlad Å¢epes ÅŸi Åžtefan cel Mare când au atacat turcii) ÅŸi ajungea la cca.40.000 de oameni (inclusiv “oastea cea mică”). Oastea ţăranilor lupta pedestru ÅŸi era slab înarmată, puÅ£ini aveau arme adevărate (săbii), restul arcuri ÅŸi lănci, coase, topoare sau furci.

  1. Autonomiile locale care vor contribui la constituirea statului medieval de la sud de CarpaÅ£i sunt menÅ£ionate în Diploma cavalerilor ioaniÅ£i (1247), respectiv Cronica Ţării RomâneÅŸti. Specific Valahiei îi este faptul că autonomiile (formaÅ£iunile prestatale) care vor contribui la crearea acestui stat: „cnezatele” lui Ioan ÅŸi FarcaÅŸ, „voievodatele” lui Litovoi ÅŸi Seneslav sau „Ţările” Severinului, HaÅ£egului, LoviÅŸtei sau FăgăraÅŸului au fost unite printr-un „descălecat” sub conducerea lui „Negru Vodă” din Å¢ara FăgăraÅŸului în prima jumătate a sec.XIV.


Subiectul II (30 puncte)

  1. Italia
  2. foştii combatanţi; tineri ofiţeri; soldaţi ai trupelor de elită;
  3. Mussolini; Partidul Naţional Fascist
  4. Congresul partidului organizează „MarÅŸul asupra Romei”; o parodie de revoluÅ£ie populară, menită să exercite presiuni asupra clasei politice ÅŸi a regelui.
  5. Din punctul meu de vedere clasa conducătoare este vinovată pentru ascensiunea fascismului în Italia deoarece consideră că: „va putea să manevreze grupare ÅŸi pe ÅŸeful ei” ÅŸi „că va instaura o dictatură provizorie – este timpul pentru a restabili ordinea – ÅŸi de a lichida organizaÅ£iile revoluÅ£ionare”.
  6. Regimurile politice democratice sunt o caracteristică a secolului XX deoarece întâlnim în această perioadă trăsături precum pluripartidismul (pluralismul politic), separarea puterilor în stat, dreptul la vot, libertatea cuvântului sau a presei în state precum Anglia, Franţa sau România. Un fapt istoric relevant este adoptarea Constituţiei din 1923 în România, o constituţie liberală în care regăsim trăsăturile democraţiei. În concluzie, deoarece în state precum Anglia, Franţa sau România regăsim trăsăturile democraţiei, putem afirma că regimurile politice democratice sunt o caracteristică a secolului XX.









Subiectul III (30 puncte)


Ideea romanităţii românilor în viziunea istoricilor


Romanitatea românilor este o temă care a atras atenÅ£ia umaniÅŸtilor, cronicarilor ÅŸi istoricilor încă din epoca apariÅ£iei românilor în istorie – Evul Mediu, dar studiile sau dezvoltat mai ales în epoca modernă ÅŸi contemporană deoarece latinitatea ÅŸi continuitatea în spaÅ£iul carpato-danubiano-pontic au fost contestate din motive politice.
Cauzele implicării istoricilor în abordarea romanităţii românilor în epoca modernă sunt legate de interesul ÅŸtiinÅ£ific pentru originea poporului român, dorinÅ£a de a demonstra „originea nobilă” a poporului român pentru a obÅ£ine drepturi în Transilvania sau dimpotrivă, deoarece se dorea contestarea drepturile românilor din Transilvania sub pretextul că românii nu au o „origine nobilă” precum maghiarii, saÅŸii ÅŸi secuii, deci nu pot avea drepturi.
ÃŽn secolul XVIII episcopul român Inochentie Micu învocă în petiÅ£iile sale întitulate „Supllex Libellus” (1741-1744) originea latină (romanică) a poporului român ca argument că avem „originea nobilă”. Astfel romanitatea românilor devine o miză pentru drepturile românilor motiv pentru care Franz Joseph Sulzer, ofiÅ£er în armata austriacă, va elabora teoria imigraÅ£ionistă (1781) ce susÅ£ine faptul că românii s-au format în sudul Dunării ÅŸi că nu sunt urmaÅŸii romanilor (deci nu au „origine nobilă”). Astfel s-au conturat în istoriografie cele două teorii: cea a continuităţii, respectiv teoria imigraÅ£ionistă.
Din dorinÅ£a de a susÅ£ine drepturile românilor în contradictoriu cu Sulzer, reprezentanÅ£ii Åžcolii ardelene (Gheorghe Åžincai, Petru Maior sau Samuil Micu) au exagerat latinitatea românilor susÅ£inând originea pur romanică a poporului român. Ei au elaborat o nouă petiÅ£ie numită „Supllex Libellus Valachorum” (1791). [pagina 1]


Dezbaterea a continuat în sec.XIX când Robert Rösler dezvoltă teoria imigraţionstă (numită de acum şi teorie rösleriană), dar este contrazis de istorici precum B.P. Haşdeu, Dimitrie Onciul sau A.D. Xenopol.
ÃŽn sec.XX romanitatea românilor a fost susÅ£inută de către mari istorici precum Nicolae Iorga, Gheorghe Brătianu, Constantin C. Giurescu ÅŸi Dinu C. Giurescu, respectiv Adolf Armbruster, autorul lucrării „Romanitatea românilor – istoria unei idei” (1972).
Romanitatea românilor este susţinută prin idei precum latinitatea limbii române întrucât peste 60% din cuvintele sale au origine romanică, respectiv hidronimele (numele de ape) de pe teritoriul românesc păstrate într-o proporţie de cca.80% cu nume romane (ex. Alutus-Olt, Maris-Mureş, Crisius-Criş sau Samus-Someş).
Din punctul meu de vedere este necesară studierea romanităţii românilor pentru că suntem un popor latin ÅŸi trebuie să ne cunoaÅŸtem originile. Un fapt istoric relevant este cucerirea romană a Daciei petrecută sub domnia împăratului Traian (98-117) în anul 106 ceea ce a declanÅŸat cea mai importantă etapă a romanizării. Istoricul A.D. Xenopol s-a preocupat îndeaproape de acest subiect realizând lucrarea „Istoria românilor din Dacia Traiană”. ÃŽn concluzie, deoarece suntem un popor latin, consider că este necesară studierea romanităţii de către istorici.
În final se poate afirma că romanitatea românilor a fost subiectul unor controverse începute în epoca modernă şi care au la bază motive politice, legate de drepturile românilor din Transilvania.Astăzi însă romanitatea românilor este evidentă pentru oricine aşa cum este evidentă şi pentru italieni, spanioli sau francezi. [pagina 2]

4 comentarii:

  1. Notă: La unele cerinţe pot exista şi alte exemple de răspunsuri, selecţii de texte sau interpretări istorice decât cele din modelul de faţă care este orientativ.

    RăspundețiȘtergere
  2. Domnule profesor cerintele unde le pot gasi? aici sunt doar rezolvarile iar cerintele nu le gasesc deloc

    RăspundețiȘtergere
  3. http://www.ismb.edu.ro/documente/examene/bac/SIMULARE%20EXAMEN%20BACALAUREAT%20DISCIPLINA%20ISTORIE%2019%20februarie%202013%20SUBIECT.pdf

    RăspundețiȘtergere
  4. Buna ziua domnule profesor , azi am intrat pe acest blog cautand un prieten care sa-mi scrie si sa-mi posteze pe pagina mea de Facebooc faptul ca cenzura m-a blocat pentru 30 de zile incepand de a-seara , si nu mai pot posta , comenta , aprecia , modera pe grupurile la care am aceasta functie , si nici pe pagina mea , nici pe chat nu pot comunica , insa intrand pe acest blog , acum am inteles motivul real pentru care mascatii v-au spart usa apartamentului , si v-au maltratat atat logodnica , cat si Socrii aflati in vizita !

    RăspundețiȘtergere

Responsabilitatea pentru părerile exprimate în rubrica "Comentarii" aparţine autorului.