sâmbătă, 8 iunie 2013

În România, preţul gazului creşte, iar în Bulgaria şi Ungaria preţului gazului scade atât pentru populaţie

Parlamentarii români votează reînvierea Nabucco

Valentin Mândrăşescu
22.05.2013, 14:56
Recent, presa din România a făcut o descoperire uluitoare. În România, preţul gazului creşte, iar în Bulgaria şi Ungaria preţului gazului scade atât pentru populaţie cât şi pentru consumatorii industriali.
Printre explicaţiile propuse de analiştii şi politicienii bucureşteni se numără tandemul clasic, care include „cerinţele Uniunii Europene” şi „pomenile electorale” practicate de populiştii de la Sofia şi Budapesta. Soluţia propusă de parlamentarii români este proiectul Nabucco în favoarea căruia au votat toţi aleşii neamului cu excepţia ecologistului radical Remus Cernea. Proiectul Nabucco este susţinut de o parte a elitei politice europene şi de aripa radicală a administraţiei americane. În ciuda acestei susţineri, care se manifestă mai mult la nivel declarativ, gazoductul nu are contracte de livrare a gazului natural şi a pierdut toţi susţinătorii serioşi. Startul construcţiei gazoductului trebuia să fie dat în 2013, dar acum este clar că acest proiect nu va demara deloc. În fond, România (din nou) a plătit biletul pentru o călătorie într-un tren care nu va pleca din gară. Mai mult, aceste acţiuni sunt vizibile şi vor avea anumite consecinţe mai mult decât nefaste.În martie 2013, RWE, compania energetică germană care susţinea proiectul Nabucco, a început căutarea unui cumpărător pentru participaţia deţinută în consorţiul care urma să construiască gazoductul. Cumpărători pentru acţiunile deţinute de RWE nu s-au găsit şi doar OMV a fost dispus să le preia pentru o sumă modică. În condiţiile actuale, după ce nemţii de la RWE au plecat din scenă, printre companiile care susţin proiectul Nabucco au rămas doar OMV, MOL, Transgaz, Bulgargaz şi BOTAS, adică doar companii de „mâna a doua” sau chiar din „liga a III-a” a clasamentului european. În fond, dintre toate companiile menţionate, numai OMV are acces la nişte resurse financiare relativ serioase şi acest lucru se datorează în exclusivitate faptului că România este o colonie energetică a Austriei. Însă chiar şi exploatarea gratuită a resurselor României nu generează fluxuri financiare care să fie suficiente pentru construcţia Nabucco. Presupusa susţinere politică din partea Uniunii Europene şi SUA nu s-a materializat printr-o participare financiară a vreunei companii mari din Europa sau America.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Responsabilitatea pentru părerile exprimate în rubrica "Comentarii" aparţine autorului.