SIMULAREA EXAMENULUI DE
BACALAUREAT
MUNICIPIUL BUCUREŞTI
Disciplina ISTORIE
Model
rezolvare realizat de prof. Corneliu Riegler, C.N.B. „George
Coşbuc”
Notă: La unele cerinţe pot
exista şi alte exemple de răspunsuri, selecţii de texte sau
interpretări istorice decât cele din modelul de faţă care
este orientativ.
Subiectul I (30 puncte)
- Secolul XII
- Maramureş, Teritoriul de la est de Carpaţi
- Din sursa A: Leustachius; din sursa B: Dragoş
- Sursa A
- Cauză: „Pentru a proteja frontiera de est a Regatului ungar şi a bloca pasurile
(trecătorile)
Carpaţilor Răsăriteni, în eventualitatea unor incursiuni
tătare.”
Efect: „zona din vecinătatea
trecătorilor a fost organizată sub aspect militar”.
- Cele mai importante instituţii centrale ale statului medieval au fost: domnia, biserica, armata, sfatul domnesc, adunarea ţării (boierilor), etc.
Domnia
reprezintă instituţia puterii centrale. Ea coordonează celelalte
instituţii prin domnitor care purta titlul
de “Io, mare voievod si domn”. (deci are prerogative religioase,
militare şi civil-administrative).
Particula “Io” nu semnnifică
pronumele “Eu”, ci este o prescurtare de la numele bizantin
“Ioannes” care înseamnă cel ales de Dumnezeu (“unsul lui
Dumnezeu”) (În Moldova se folosea şi expresia “din mila
lui Dumnezeu domn”), adică era o formula a monarhiei de drept
divin care indica faptul că puterea provine de la Dumnezeu.
Termenul de
“voievod” vine din limba slavă = “conducătorul oştilor”
(conducător militar/funcţia de apărare a ţării). În
general expresia prescurtată “vodă” îl desemna pe domn
(ex. Mircea Vodă, Ştefan Vodă, etc).
Termenul de
“domn” (şi domnie) vine din limba latină de la dominus =
“stăpânul ţării” (conducător civil). Titlul de domnie
(vezi titlul lui Micea (1386-1418): “Eu, Io Mircea , mare voievod
şi domn, singur stăpânitor a toata Ţara Ungrovlahiei (adică
Valahia dinspre Ungaria, adică Ţara Româneasca) şi al
parţilor de peste munţi, încă şi spre părţile tătăreşti
şi herţeg al Amlaşului şi Făgăraşului şi domn al Banatului
Severinului (Ţara Severinului) şi de amândouă părţile
peste toată Podunavia, încă până la Marea cea Mare
(adică Dobrogea – Marea Neagră) şi singur stăpânitor al
cetăţii Dârstor (adică Durostor, Dristor sau Silistra azi)”.
(Document din anul 1406 de la mănăstirea Tismana)
Succesiunea la
tron avea la bază principiul ereditar şi electiv. Din
cauza faptului că boierii puteau să aleagă ca domn pe oricare fiu
al familiei domnitoare, acest lucru dădea ocazie boierilor să
conteste autoritatea domnească şi puterilor străine (Ungaria,
Turcia, Polonia) să se amestece în treburile interne. După
căderea Ţărilor Române sub vasalitate otomană (sec.XV-XVI)
sultanul îşi asumă dreptul de a numi domnitorul. În
conducere domnul se sprijinea pe biserică, armată, sfatul domnesc
şi adunarea ţării formată din boieri.
Armata era
instituţia care asigura apărarea ţării. Era subordonată direct
domnitorului prin prerogativa sa de “mare voievod”. Era formată
din oastea cea mică şi oastea cea mare.
Oastea cea
mică era o armată de profesionişti care era bine înarmată
şi bine echipată, lupta călare (cavalerie). Formată de boieri
(nobili) şi oamenii aduşi de ei luptau călare (având armuri,
scuturi, cămaşi cu zale, lance) numara în jur de 12.000 de
oameni în Moldova pe timpul lui Ştefan.
Nucleul
armatei îl constituia garda domnitorului.
Oastea cea
mare cuprindea şi oastea cea mică la care se adaugau trupele
formate din ţărani liberi (numiţi moşneni în Ţara
Românească şi răzeşi în Moldova). Foarte rar
obligaţiile iobagilor (numiţi rumâni în Ţara
Românească şi vecini în Moldova) erau transformate în
obligaţii militare. Oastea cea mare era convocată doar în caz
de mare pericol (exemplu în vremea lui Mircea cel Bătrân,
Iancu de Hunedoara, Vlad Ţepes şi Ştefan cel Mare când au
atacat turcii) şi ajungea la cca.40.000 de oameni (inclusiv “oastea
cea mică”). Oastea ţăranilor lupta pedestru şi era slab
înarmată, puţini aveau arme adevărate (săbii), restul
arcuri şi lănci, coase, topoare sau furci.
- Autonomiile locale care vor contribui la constituirea statului medieval de la sud de Carpaţi sunt menţionate în Diploma cavalerilor ioaniţi (1247), respectiv Cronica Ţării Româneşti. Specific Valahiei îi este faptul că autonomiile (formaţiunile prestatale) care vor contribui la crearea acestui stat: „cnezatele” lui Ioan şi Farcaş, „voievodatele” lui Litovoi şi Seneslav sau „Ţările” Severinului, Haţegului, Loviştei sau Făgăraşului au fost unite printr-un „descălecat” sub conducerea lui „Negru Vodă” din Ţara Făgăraşului în prima jumătate a sec.XIV.
Subiectul II (30 puncte)
- Italia
- foştii combatanţi; tineri ofiţeri; soldaţi ai trupelor de elită;
- Mussolini; Partidul Naţional Fascist
- Congresul partidului organizează „Marşul asupra Romei”; o parodie de revoluţie populară, menită să exercite presiuni asupra clasei politice şi a regelui.
- Din punctul meu de vedere clasa conducătoare este vinovată pentru ascensiunea fascismului în Italia deoarece consideră că: „va putea să manevreze grupare şi pe şeful ei” şi „că va instaura o dictatură provizorie – este timpul pentru a restabili ordinea – şi de a lichida organizaţiile revoluţionare”.
- Regimurile politice democratice sunt o caracteristică a secolului XX deoarece întâlnim în această perioadă trăsături precum pluripartidismul (pluralismul politic), separarea puterilor în stat, dreptul la vot, libertatea cuvântului sau a presei în state precum Anglia, Franţa sau România. Un fapt istoric relevant este adoptarea Constituţiei din 1923 în România, o constituţie liberală în care regăsim trăsăturile democraţiei. În concluzie, deoarece în state precum Anglia, Franţa sau România regăsim trăsăturile democraţiei, putem afirma că regimurile politice democratice sunt o caracteristică a secolului XX.
Subiectul
III (30 puncte)
Ideea romanităţii românilor
în viziunea istoricilor
Romanitatea
românilor este o temă care a atras atenţia umaniştilor,
cronicarilor şi istoricilor încă din epoca apariţiei
românilor în istorie – Evul Mediu, dar studiile sau
dezvoltat mai ales în epoca modernă şi contemporană deoarece
latinitatea şi continuitatea în spaţiul
carpato-danubiano-pontic au fost contestate din motive politice.
Cauzele
implicării istoricilor în abordarea romanităţii românilor
în epoca modernă sunt legate de interesul ştiinţific pentru
originea poporului român, dorinţa de a demonstra „originea
nobilă” a poporului român pentru a obţine drepturi în
Transilvania sau dimpotrivă, deoarece se dorea contestarea
drepturile românilor din Transilvania sub pretextul că românii
nu au o „origine nobilă” precum maghiarii, saşii şi secuii,
deci nu pot avea drepturi.
În
secolul XVIII episcopul român Inochentie Micu învocă în
petiţiile sale întitulate „Supllex Libellus” (1741-1744)
originea latină (romanică) a poporului român ca argument că
avem „originea nobilă”. Astfel romanitatea românilor
devine o miză pentru drepturile românilor motiv pentru care
Franz Joseph Sulzer, ofiţer în armata austriacă, va elabora
teoria imigraţionistă (1781) ce susţine faptul că românii
s-au format în sudul Dunării şi că nu sunt urmaşii
romanilor (deci nu au „origine nobilă”). Astfel s-au conturat în
istoriografie cele două teorii: cea a continuităţii, respectiv
teoria imigraţionistă.
Din dorinţa
de a susţine drepturile românilor în contradictoriu cu
Sulzer, reprezentanţii Şcolii ardelene (Gheorghe Şincai, Petru
Maior sau Samuil Micu) au exagerat latinitatea românilor
susţinând originea pur romanică a poporului român. Ei
au elaborat o nouă petiţie numită „Supllex Libellus Valachorum”
(1791). [pagina 1]
Dezbaterea a
continuat în sec.XIX când Robert Rösler dezvoltă
teoria imigraţionstă (numită de acum şi teorie rösleriană),
dar este contrazis de istorici precum B.P. Haşdeu, Dimitrie Onciul
sau A.D. Xenopol.
În sec.XX romanitatea
românilor a fost susţinută de către mari istorici precum
Nicolae Iorga, Gheorghe Brătianu, Constantin C. Giurescu şi Dinu C.
Giurescu, respectiv Adolf Armbruster, autorul lucrării „Romanitatea
românilor – istoria unei idei” (1972).
Romanitatea
românilor este susţinută prin idei precum latinitatea limbii
române întrucât peste 60% din cuvintele sale au
origine romanică, respectiv hidronimele (numele de ape) de pe
teritoriul românesc păstrate într-o proporţie de
cca.80% cu nume romane (ex. Alutus-Olt, Maris-Mureş, Crisius-Criş
sau Samus-Someş).
Din punctul
meu de vedere este necesară studierea romanităţii românilor
pentru că suntem un popor latin şi trebuie să ne cunoaştem
originile. Un fapt istoric relevant este cucerirea romană a Daciei
petrecută sub domnia împăratului Traian (98-117) în
anul 106 ceea ce a declanşat cea mai importantă etapă a
romanizării. Istoricul A.D. Xenopol s-a preocupat îndeaproape
de acest subiect realizând lucrarea „Istoria românilor
din Dacia Traiană”. În concluzie, deoarece suntem un popor
latin, consider că este necesară studierea romanităţii de către
istorici.
În final
se poate afirma că romanitatea românilor a fost subiectul unor
controverse începute în epoca modernă şi care au la
bază motive politice, legate de drepturile românilor din
Transilvania.Astăzi însă romanitatea românilor este
evidentă pentru oricine aşa cum este evidentă şi pentru italieni,
spanioli sau francezi. [pagina 2]
Notă: La unele cerinţe pot exista şi alte exemple de răspunsuri, selecţii de texte sau interpretări istorice decât cele din modelul de faţă care este orientativ.
RăspundețiȘtergereDomnule profesor cerintele unde le pot gasi? aici sunt doar rezolvarile iar cerintele nu le gasesc deloc
RăspundețiȘtergerehttp://www.ismb.edu.ro/documente/examene/bac/SIMULARE%20EXAMEN%20BACALAUREAT%20DISCIPLINA%20ISTORIE%2019%20februarie%202013%20SUBIECT.pdf
RăspundețiȘtergereBuna ziua domnule profesor , azi am intrat pe acest blog cautand un prieten care sa-mi scrie si sa-mi posteze pe pagina mea de Facebooc faptul ca cenzura m-a blocat pentru 30 de zile incepand de a-seara , si nu mai pot posta , comenta , aprecia , modera pe grupurile la care am aceasta functie , si nici pe pagina mea , nici pe chat nu pot comunica , insa intrand pe acest blog , acum am inteles motivul real pentru care mascatii v-au spart usa apartamentului , si v-au maltratat atat logodnica , cat si Socrii aflati in vizita !
RăspundețiȘtergere